Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy

• Zmniejsz rozmiar czcionki

Koło Dziurawy Trampek

Drukuj PDF

Koło turystyki pieszej „Dziurawy Trampek” powstało w 2002 roku. Opiekunami Koła są Agnieszka Michalska, Mirosława Nowak i Zofia Leciej.
Głównym celem działalności Koła jest rozwijanie wśród jego członków zainteresowań krajoznawczych i turystycznych, zachęcanie do poznania najbliższej okolicy, kultury, przyrody. Udział w zajęciach stwarza uczniom okazję do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy, do zdobywania nowych doświadczeń, do wysiłku fizycznego i zmierzenia się z własnymi słabościami. Różnorodność oddziaływań  umożliwia zaspokojenie potrzeb społecznych, sprzyja rozwojowi komunikacji oraz uspołecznieniu. Rajdy odbywają się w sprzyjających pieszym wędrówkom porach roku- jesienią i wiosną.
W ciągu trzynastu lat naszej działalności odwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc w Świnoujściu oraz jego bliższej i dalszej okolicy ( również po stronie niemieckiej) np. latarnię morską,  falochron wschodni, forty, basen u-botów i stare cmentarze na Wyspie  Karsibór, Kawczą Górę, molo, Aleję Gwiazd i Muzeum Figur Woskowych w Międzyzdrojach.  W Wapnicy podziwialiśmy Jezioro Turkusowe i piękny krajobraz z punktu widokowego Zielonka. Byliśmy również na rajdzie w  Szczecinie nad  Jeziorem Szmaragdowym. Po stronie niemieckiej zwiedzaliśmy cesarskie uzdrowiska Alhbeck, Heringsdorf. Bansin, małą wioskę Kamminke, Wzgórze Golm, Jezioro Wilgastsee.  Braliśmy również udział w rajdach na orientację. Niektóre rajdy połączone są z grą terenową, a uwieńczeniem wielu z nich były i będą ogniska z pieczeniem kiełbasek, ziemniaków czy jabłek.
Program zajęć turystyczno- krajoznawczych w roku szkolnym 2015/2016
1.    Wrzesień- wyjście do Parku Linowego „Bluszcz:, pokonanie jednej z tras i spacer wzdłuż plaży.
2.    Wrzesień- rajd do Baterii Goeben ( Dzwon) k. Świnoujścia.
3.    Październik-  wizyta w Schronisku dla zwierząt i spacer z psem na ostrogę  Karsiborską
4.    Listopad – rajd do punktu widokowego Zirowberg –Niemcy
5.    Marzec- Cmentarz wojenny na Wzgórzu Golm w rocznicę bombardowania Świnoujścia- Niemcy

6.    Kwiecień- latarnia morska i fort Gerharda
7.    Maj- Wyspa Karsibór- pomnik lotnika, ognisko
8.    Czerwiec- cesarskie uzdrowiska- Niemcy
W tym roku szkolnym wzbogaciliśmy ofertę naszego Koła o zajęcia z nordic walking. Uczestnikami zajęć są wychowankowie z grup wychowawczych. Celem tych zajęć jest:
- dbałość o kondycję fizyczną i dobre samopoczucie,
- stymulowanie układu krążeniowo- oddechowego,
- łączenie przyjemnego z pożytecznym,
- doskonalenie koordynacji ruchowej.
Rajdy piesze i zajęcia z nordic walking są wielkim wyznaniem fizycznym dla naszej młodzieży, jednak daje im to dużo radości i  satysfakcji z pokonanych kilometrów.

Ostatni tegoroczny rajd

W jesienny, wietrzny dzień 11 osobowa grupa turystów powędrowała na punkt widokowy Zirowberg w Ahlbecku. Trasa marszu to 7 km. W połowie drogi, przy punkcie widokowym odbył się piknik regenerujący nasze siły i mogliśmy z wieży widokowej podziwiać piękny jesienny krajobraz. Marcin poratował chętnych lornetką i był tak zachwycony widokami, że dopytywał się o przyjście w to miejsce jeszcze raz. Kiedyś tu na pewno dotrzemy, ale na razie zawieszamy rajdy do marca. Chętnych zapraszamy na godzinne marsze z kijkami w czwartkowe wieczory, po kolacji w internacie. Opiekunowie.

Dar dla koła turystycznego

7 stycznia koło turystyczne Dziurawy Trampek otrzymało w prezencie 13 par kijków do uprawiania nordic walking. Ofiarodawcami byli: Grupa Morska Cała Naprzód, pan Marek Stefanicki z Klubu Włóczykije i biegacze uczestniczący w charytatywnym biegu mikołajkowym. Klasa SPP A upiekła słodkości na miłe spotkanie z ofiarodawcami. Pan Marek udzielił obecnym turystom instrukcji obsługi, wskazówek do uprawiania tego sportu. Niektóre ćwiczenia wykonywała nawet nasza pani Dyrektor. W czwartki kijki będą używane przez koło z grup wychowawczych, a od wiosny ruszymy w soboty na dłuższe szlaki dookoła miasta. Serdecznie dziękujemy wszystkim ofiarodawcom za wspaniały noworoczny upominek. Turyści.

W TRUSKAWKOWYM RAJU...

W pogodny sobotni ranek liczna, bo czternastoosobowa grupa turystów spotkała się na stacji UBB. Tym razem Koło Dziurawy Trampek nie wędrował pieszo, tylko pokonał ponad 20-kilometrowy odcinek pociągiem. Pojechaliśmy do Koserow, na farmę Truskawkowy Raj. Emocji i wrażeń było co niemiara. Mieliśmy okazję zobaczyć jak wyrabia się chleb, dżem, czekoladę i cukierki. Mogliśmy spróbować pysznych dipów ziołowych z chlebem, słodkich dżemów, soków, cukierków. Wielką frajdą był dla nas też plac zabaw: ogromna zjeżdżalnia, labirynt, jazda "dziwnym" rowerem - wprawdzie pani Zosia nie opanowała tej sztuki, ale Paweł, Wojtek i inni radzili sobie całkiem nieźle. Zachęcamy wszystkich do odwiedzenia tego ciekawego miejsca. Następna wyprawa w maju, tym razem dłuuuga wycieczka piesza. Zapraszamy! Z.L. A.M.

JESIENNA WYPRAWA

Tym razem Dziurawy Trampek wybrał się do Międzyzdrojów na Kawczą Górę. Okazało się, że niektórzy turyści odwiedzili Międzyzdroje po raz pierwszy. Pogoda była raczej mało wyjściowa, ale prawdziwym turystom nic nie stało na przeszkodzie. Gdy bardziej zmarzli Pani Zosia serwowała im gorącą herbatkę z termosu. Widoki były niesamowite: sztormowe morze różnych kolorów: sine, szare, czarne... i zalane wejście na molo.
We wszystkich sytuacjach można jednak znaleźć dobre strony i nieco zmoknięci, lecz zadowoleni wróciliśmy do Świnoujścia.
Następna wyprawa za miesiąc! Z.L. A.M

Leśna wyprawa

Po raz ostatni w tym roku kalendarzowym Dziurawy Trampek wyruszył na ośmiokilometrową trasę zmierzoną GPS-em do punktu widokowego Zirowberg w Ahlbecku. Po przekroczeniu granicy napotkaliśmy niespodziankę: namioty, w których odbywała się wystawa rzeźb piaskowych były zwinięte, a piękne olbrzymie rzeźby przedstawiające najsłynniejsze budynki, symbole i imprezy światowe można było pooglądać zza płotu. Po oglądaniu wyruszyliśmy na leśną i górzystą trasę, której zwieńczeniem była wieża widokowa i piknik z herbatką, kanapkami i słodkościami. Zmęczeni, ale zadowoleni, z apetytami na pyszne obiady w domu, wróciliśmy z rajdu. Z niecierpliwością czekamy na wiosnę i następne wyprawy.
Z.L., A.M.

Otwarcie sezonu rajdowego.

Dzień przed rocznicą bombardowania Świnoujścia Koło Turystyczne "Dziurawy Trampek" rozpoczęło działalność w 2017 roku. Jak co roku zapaliliśmy znicze na cmentarzu - pomniku Golm w Kamminke. Zrobiliśmy też długi spacer po miejscowości, piknik z pysznymi kanapkami i słodkościami i z dużym apetytem wróciliśmy do domu na rodzinne obiadki. W rajdzie wzięło udział 10 turystów. Zapraszamy za miesiąc następnych chętnych na rajd do latarni morskiej i fortu Gerharda.
A.M.

ROK 2017/2018

wrzesień

W sobotę 16 września Koło turystyki pieszej „Dziurawy Trampek” zapoczątkowało kolejny rok swojej działalności. Korzystając z pięknej pogody wybraliśmy się nad morze. Zmęczeni dość długa wędrówką zrobiliśmy na plaży odpoczynek „na popas”. Kanapki jedzone na powietrzu smakowały wybornie. Po posiłku postanowiliśmy zażyć trochę ruchu. Okazało się, że piłka plażowa nie jest naszą najmocniejszą dyscypliną sportową, ale nikt się tym nie przejmował i wszyscy bawiliśmy się wspaniale. Trudno jednoznacznie stwierdzić, która drużyna okazała się lepsza. Dziewczyny twierdziły, że to im należy się zwycięstwo i tego się trzymajmy. Z.L.

GALERIA ZDJĘĆ

Wycieczka wokół Jeziora Wolgastsee

Wychodząc z założenia, że nie ma złej pogody, może być tylko nieodpowiedni ubiór i... że dobrym ludziom pogoda sprzyja, grupa najbardziej wytrwałych piechurów „Dziurawego Trampka” wybrała się w sobotę 7 października na rajd pieszy wokół Jeziora Wolgastsee. Pod koniec rajdu okazało się, że jednak nie do końca jesteśmy taki dobrymi ludźmi jak nam się wydawało, bo trochę zmokliśmy. Paweł mówił o psiej pogodzie, natomiast Marek cieszył się z deszczu, bo jak twierdził przecież nie jesteśmy z cukru. Widoki jesiennego, kolorowego lasu i dziko porośniętych jeziorek rekompensowały nam wszelkie niedostatki pogodowe. Po głębszym namyśle stwierdzam, że jednak jesteśmy debeściakami.

Rajd do ŁUNOWA I PRZYTORU

Członkowie Koła „Dziurawy Trampek” postanowili uczcić Narodowe Święto Niepodległości rajdem do Łunowa i Przytoru. Tym razem maszerowaliśmy w nieco okrojonym składzie, bo Kasia, Patrycja i Marek szli w poczcie sztandarowym naszego Ośrodka.  My natomiast mieliśmy okazję delektować się ciszą i spokojem Osiedla Przytór – Łunowo oraz podziwiać piękno jesiennego krajobrazu.
ZL

Na Wzgórze Golm

Po zimowej przerwie Koło „Dziurawy Trampek” w dniu 10 marca wznowiło swoją działalność. Tego dnia
zgodnie z tradycją Koła udaliśmy się na Wzgórze Golm, żeby złożyć hołd i zapalić znicze poległym podczas bombardowania Świnoujścia 12 marca 1945 r. „Wdrapaliśmy”  się również na punkt widokowy, skąd mogliśmy podziwiać  panoramę naszego miasta. W Kamminke,  nad brzegiem Zalewu Szczecińskiego zorganizowaliśmy  „zawody sportowe” w rzucaniu bryłami lodu. W drodze powrotnej na granicy polsko-niemieckiej Paweł próbował chociaż troszeczkę przesunąć granicę pchając  głaz, ale niestety  kamień ani drgnął. Może następnym razem się uda.

Opiekunowie Koła

Ostatni Rajd w tym roku szkolnym

Korzystając z pięknej, słonecznej pogody członkowie koła turystycznego „Dziurawy trampek” wyruszyli na ostatni w tym roku szkolnym rajd. Trasa wiodła między innymi przez Park Zdrojowy, gdzie spotkaliśmy niedobitki setnego parkruna, a że mamy w tym gronie „swojego” człowieka – p. Agnieszkę, zostaliśmy zaproszeni na słodki poczęstunek. Objedzeni i zaopatrzeni w drożdżówki  ruszyliśmy w kierunku plaży, gdzie zorganizowaliśmy sobie odpoczynek. Niektórzy z nas, wykorzystując  upalną pogodę, zażywali „kąpieli” wodnych i słonecznych.  Ten ostatni rajd tego roku był jednocześnie ostatnim rajdem dla  Patrycji, Kasi i Marka. Bardzo Wam dziękujemy za wieloletnią współpracę i liczymy, że w przyszłym roku szkolnym chociaż czasami wybierzecie się z nami na wspólne wędrowanie. Zapraszamy!!!